آموزش فاركس مقدماتي
آموزش فاركس

نرخ بهره چيست و چگونه آن را معامله كنيم؟

 

 

نرخ بهره  همان هزينه اضافه اي است كه بانك از افرادي كه از بانك وام دريافت مي كنند در مدت زماني كه تعيين مي شود دريافت خواهد كرد.

اختلاف نرخ بهره در بازار فاركس نيز كاربرد دارد و همه سرمايه گذاران و معامله گران بازار فاركس مي توانند از اختلاف آن سود كسب كنند.

بنابراين همه سرمايه گذاران و افرادي كه در بازار فاركس مشغول به فعاليت هستند بايد از اختلاف نرخ بهره فاركس اطلاع داشته باشند.

اگر مي خواهيد با مفهوم نرخ بهره فاركس آشنا شويد و انجام معامله با استفاده از نرخ بهره در بازار فاركس را ياد بگيريد تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

در اين درس از آموزش فاركس مفهوم انواع اختلاف نرخ بهره در بازار فاركس را به شما توضيح داده و معامله با استفاده از آن را آموزش مي دهيم.

 

نرخ بهره چيست؟

 

احتمالا تا به به حال حتي اگر در بازار فاركس فعال نباشيد نرخ بهره به گوشتان خورده است و بايد با معناي نرخ بهره آشنايي داشته باشيد.

زماني كه شما از بانك ها يك وام دريافت مي كنيد بانك از شما در بازه هاي زماني تعيين شده مبلغي را دريافت مي كند كه به آن نرخ بهره گفته مي شود.

به عبارتي زماني كه شما يك وام از بانك دريافت مي كنيد بايد آن را در بازه هاي زماني كه بانك براي شما مشخص مي كند بازپرداخت كنيد.

اما مبلغي از بانك از شما دريافت مي كند به دليل افزايش ارزش پول در آينده بيشتر از ميزاني است كه به شما مي دهد است.

درواقع شما علاوه بر اينكه وام دريافتي خود را در آينده بازپرداخت مي كنيد مبلغي را به عنوان بهره به بانك پرداخت خواهيد كرد.

طبيعي است كه بانك از شما بهره دريافت كند زيرا نرخ تورم در مدت زماني كه شما وام را مي خواهيد بازپرداخت كنيد افزايش مي يابد.

همچنين بانك مي توانست پول را به شما وام ندهد و سرمايه گذاري كرده و ارزش آن را افزايش دهد اما به شما وام داده است بنابراين بهره دريافت مي كند.

همچنين شما نيز زماني كه سرمايه خود را در بانك سرمايه گذاري مي كنيد بانك مبلغي را تحت عنوان سود سرمايه گذاري به شما پرداخت خواهد كرد.

شما نيز مي توانستيد سرمايه خود را در بانك سرمايه گذاري نكنيد و سهام خريداري كرده يا در بازارهايي مانند طلا يا دلار سرمايه گذاري كنيد و سرمايه خود را افزايش دهيد.

همچنين شما مي توانستيد سرمايه خود را در مسكن يا خودرو سرمايه گذاري كنيد اما در بانك سرمايه گذاري كرده ايد بنابراين بانك به شما سود پرداخت خواهد كرد.

 

انواع نرخ بهره چيست؟

 

نرخ بهره با توجه به تعاريف مختلف ممكن است مفاهيم مختلفي داشته باشد و شامل انواع مختلفي شود.

نرخ بهره ساده: آسان ترين روش براي محاسبه سودي كه از وام دريافت مي شود نرخ بهره ساده مي باشد.

بهره ساده معمولا از طريق ميزان سرمايه اي كه شما در يك بانكي سرمايه گذاري مي كنيد و با توجه به نرخ سود به طور سالانه محاسبه خواهد شد.

بهره مركب: به سود مركب بهره آوري گفته مي شود و اكثر بانك هاي وام دهنده بهره مركب را به بهره ساده ترجيح مي دهند.

طبيعي است كه بانك بهره مركب را به بهره ساده ترجيح دهند زيرا در بهره مركب سود بيشتري دريافت خواهد شد.

درواقع در بهره مركب علاوه بر نرخ بهره سرمايه اصلي سرمايه گذاران نرخ مرتبط با نرخ بهره و سودهاي گذشته يز محاسبه خواهد شد.

به عبارتي بانك در بهره مركب در سال اول مبلغي كه وام داده است را به علاوه نرخ بهره آن دريافت خواهد كرد.

در سال بعد يعني سال دوم بانك مبلغ اصلي وام كه وام داده است را به علاوه بهره آن و بهره تعلق گرفته به نرخ بهره سال اول دريافت خواهد كرد.

اگر دوره زماني وام كوتاه مدت باشد ميان بهره ساده و بهره مركب تفاوت به وجود ندارد و اختلاف زيادي نخواهند داشت.

اما اگر دوره زماني وام بلندمدت شود ميان بهره ساده و بهره مركب اختلاف زيادي به وجود خواهد آمد و اختلاف نحوه محاسبه آن ها افزايش مي يابد.

معمولا نرخ بهره براي مدت زمان يك سال در نظر گرفته مي شود و اگر مدت زمان آن تعيين نشود منظور همان يك سال است.

 

اختلاف نرخ بهره فاركس چيست؟

 

يكي از پركاربردين مفاهيم در فاركس اختلاف نرخ بهره فاركس  است كه از اهميت بالايي در اين بازار برخوردار است و به اقتصاد مرتبط مي شود.

به اختلاف نرخ بهره فاركس سوآپ گفته مي شود و تقريبا مانند نرخ بهره بانك ها مي باشد و كمي با آن ها متفاوت است.

همان طور كه دانستيد نرخ بهره مبلغي است كه بانك ها در قبال وامي كه به وام گيرندگان پرداخت مي كنند از آنها دريافت خواهند كرد.

سوآپ يا اختلاف نرخ بهره فاركس هزينه است كه بروكرها براي انجام مبادلات معامله گران از آنها دريافت خواهند كرد.

سرمايه گذاران در بازارهاي مالي ني توانند سهام يا ارز را خريد و فروش كنند و به يك كارگزاري يا بروكر براي انجام اين كار نياز دارند.

كارگزاري ها يا بروكرهاي بازار فاركس كه مبادلات و دستورات خريد و فروش معامله گران بازار فاركس را انجام مي دهند به سرمايه نياز دارند.

همان طور كه مي دانيد تعداد بسيار زيادي از معامله گران در بازار فاركس مشغول به فعاليت هستند و با بروكرها كار مي كنند.

اگر كارگزاري بخواهند از همه معامله گران هزينه دريافت كنند مبلغ بسيار زيادي مي شود و بروكر نمي تواند حسابي به اين اندازه داشته باشد.

بنابراين بروكرها مجبور مي شوند براي اينكه مشكل خود را حل كنند از بانك ها وام هاي كوتاه مدت دريافت كنند.

اما همان طور كه دانستيد بانك ها از وام گيرندگان يك مبلغ تحت عنوان بهره دريافت خواهند كرد و بروكرهاي وام گيرنده نيز بايد هزينه بهره را پرداخت كنند.

بنابراين بروكرها براي اينكه هزينه بهره بانك ها را پرداخت كنند مبلغي را تحت عنوان اختلاف نرخ بهره فاركس يا سوآپ از كاربران يا مشتريان خود دريافت خواهند كرد.

در نتيجه بروكرها مي توانند با وام دريافتي خود از بانك سفارشات خريد و فروش شما را انجام دهند و هزينه بهره را نيز از شما دريافت خواهند كرد.

البته به ياد داشته باشيد كه نيازي نيست شما براي تمام معاملاتي كه انجام مي دهيد اختلاف نرخ بهره پرداخت كنيد و فقط براي برخي از آنها سوآپ مي دهيد.

درواقع اگر معاملات شما در بازار فاركس كمتر از 24 ساعت طول بكشد و پيش از پايان روز معاملات خود را ببنديد نيازي به پرداخت سوآپ نخواهيد داشت.

اما اگر معاملات شما بيش از 24 ساعت طول بكشد و معاملات خود را تا چند روز باز نگه داريد بايد سوآپ پرداخت كنيد و از آن اگاهي داشته باشيد.

 

چگونه از اختلاف نرخ بهره فاركس استفاده كنيم؟

 

اكنون كه با مفهوم نرخ بهره و اختلاف نرخ بهره فاركس آشنا شديد وقت آن رسيده است كه بدانيد چگونه از آن ها استفاده كنيد.

شما مي توانيد از با استفاده از نرخ بهره  فاركس در كشورهاي مختلف و اختلافي كه بين آنها وجود دارد سود به دست آوريد.

براي اين كار بايد بهره در كشورهايي كه داراي نرخ پايين تري از كشورهاي ديگر مي باشد را فروخته و از اختلاف نرخ بهره كشورها سود به دست آوريد.

معمولا جفت ارزهاي مختلفي با اختلاف نرخ بهره  زياد در كراس هاي ارزي در اختيار ما قرار خواهد گرفت كه براي انجام معاملات كاربرد دارند.

به عنوان مثال به نمودار زير دقت كنيد در اين نمودار كه نمودار AUD/JPY مي باشد مي توانيد يك حركت صعودي را مشاهده كنيد.

در اين نمودار به دليل اينكه بانك مركزي استراليا نرخ بهره را افزايش داده اما در ژاپن نرخ بهره ثابت مانده است اختلاف نرخ بهره ميان AUD و JPY بسيار زياد بوده مي باشد.

بنابراين اگر شما يك معامله خريد بر روي اين نمودار انجام مي دايد مي توانستيد سود بسيار مناسبي را به دست آوريد.

به عبارتي شما در اين نمودار مي توانستيد به دو طريق كه شامل موقعيت خريد و اختلاف نره بهره ارزها مي باشد سود به دست آوريد .

بنابراين به اين روش شما مي توانيد در بازار فاركس با استفاده از اختلاف نرخ بهره  ارزهاي كشورهاي مختلف سود به دست آوريد.

 

سوآپ مثبت و منفي چيست؟

 

زماني كه ميان بهره بانكي دو ارز اختلاف وجود داشته باشد و آن اختلاف مثبت باشد معامله گران در حساب معاملاتي خود سودي دريافت مي كنند.

به سودي كه معامله گران در حساب معاملاتي خود از اختلاف ميان دو ارز دريافت مي كنند سوآپ مثبت گفته مي شود.

اما زماني كه ميان بهره بانكي دو ارز اختلاف منفي وجود داشته باشد معامله گران بايد بهره پرداخت كنند كه به آن سوآپ منفي گفته مي شود.

به ياد داشته باشيد تقاضا براي يك ارز زماني افزايش مي يابد كه نرخ بهره در جفت ارزها افزايش يابد.

بنابراين اگر معامله گران يك جفت ارزي خريداري كنند و كه نرخ بهره در آن ها زياد باشد سوآپ مثبت دريافت خواهند كرد.

اما اگر معامله گران جفت ارزي را خريداري كنند كه نرخ بهره فاركس در آن ها كمتر باشد سوآپ منفي دريافت خواهند كرد.

بنابراين بايد حواستان به اندازه نرخ بهره فاركس در جفت ارزهايي كه معامله مي كنيد باشد تا بتوانيد سوآپ مثبت دريافت كنيد.

 

سوآپ در حساب اسلامي به چه معناست؟

 

همان طور كه مي دانيد افراد مختلف از سرتاسر دنيا مي توانند در بازار فاركس سرمايه گذاري كنند و معاملات انجام دهند.

درواقع فاركس بازاري است كه ميان دين و مذهب و نژاد انسان ها تفاوتي قائل نمي شود و همه مي توانند در اين بازار فعاليت كنند.

برخي از افرادي كه در بازار فاركس مشغول به فعاليت هستند از كشورهاي اسلامي مي باشند و مسلمان هستند.

بنابراين برخي كارگزاري ها يا بروكرها به مشتريان پيرو دين اسلام حساب هاي اسلامي ارائه مي دهند تا آن ها نيز بتوانند از خدمان بروكرها استفاده كنند.

براساس دين اسلام مسلمانان نمي توانند هيچگونه بهره اي دريافت كنند و مسلمانان از اين كار در دين اسلام منع شده اند.

حساب اسلامي نوعي حساب است كه در آن معامله گران هيچ هزينه اي تحت عنوان سود دريافت نخواهند كرد.

درواقع در حساب هاي اسلامي معامله گران از پرداخت نرخ بهره شبانه براي جابجايي و انتقال موقعيت هاي خود به روز بعد تحت عنوان سوآپ منع مي شوند 

بنابراين معامله گران مسلمان مي توانند بدون نگراني از كاري كه از آن منع شده اند در اين حساب هاي معاملاتي اسلامي معاملات خود را انجام دهند.

البته حساب هاي اسلامي فقط مختص به افراد مسمان نمي باشد و همه معامله گران مي توانند از كارگزاري ها درخواست كنند حساب آنها را به حساب اسلامي تغيير دهند.

البته بايد دقت داشته باشيد كه هه كارگزاري ها به كاربران خود حساب اسلامي ارائه نمي دهند و فقط برخي از بروكرها اين قابليت را دارند.

بنابراين اگر حساب اسلامي يا سوآپ فري براي شما اهميت دارد در زمان انتخاب كارگزاري موردنظر خود اين موضوع را بررسي كنيد.

 

سوآپ چهارشنبه چيست؟

 

اگر معامله گران در چهارشنبه شب معامله اي را باز نگه داشته باشند بايد به ميزان سه برابر شب هاي ديگر نرخ بهره شبانه يا سوآپ پرداخت كنند.

درواقع معاملاتي كه شب چهارشنبه باز هستند به دليل اينكه پس از آن بازار تعطيل مي شود به روزهاي بعد منتقل مي شود كه سه روز طول مي شكد.

بازار فاركس روزهاي شنبه و يكشنبه تعطيل مي باشد و معاملاتي كه در شب چهارشنبه باز هستند بايد هزينه اين دو شب تعطيل را نيز بپردازند.

به همين دليل زماني كه شما در روز چهارشنبه معامله اي را باز مي كنيد و تا شب آن را باز نگه مي داريد به روز هاي شنبه و يكشنبه مي رسد.

و زماني كه معاملات شما در روزهاي تعطيل باز باشد مجبور به پرداخت نرخ بهره سه برابر خواهيد شد.

بنابراين اگر نمي خواهيد نرخ بهره سه برابر پرداخت كنيد نبايد معاملات خود در شب چهارشنبه باز نگه داريد.

البته از آنجا كه بازار فاركس شبانه روزي است گاهي معامله گران مجبور مي شوند معاملات خود را تا شب ادامه دهند و بايد سوآپ را پرداخت كنند.

اما اگر معاملات شما تا شب طول نكشد مجبور به پرداخت سوآپ نخواهيد شد زيرا در بازار فاركس بر روي معاملات كوتاه مدت معمولا سوآپ در نظر گرفته نمي شود.

 

نكات مهم سوآپ در فاركس

 

معامله گران در زمان استفاده از سوآپ يا اختلاف نرخ بهره بايد به نكات مهم آن دقت كافي داشته باشند تا دچار ضرر در اين بازار نشوند.

اگر معامله گران در بازار فاركس معاملات كوتاه مدت روزانه استفاده مي كنند نيازي نيست به سوآپ اهميت دهند.

درواقع سوآپ در معاملات كوتاه مدت روزانه تاثيري نخواهد داشت و نيازي نيست در اين معاملات بررسي شود.

نرخ بهره براي جفت ارزهايي كه بسيار كوچك هستند و در معاملات بلندمدت استفاده مي شوند بسيار بالا مي باشد.

بنابراين اگر معامله گران معاملات بلندمدت بين يك هفته تا چندين ماه انجام مي دهند نبايد از جفت ارزهايي كه كوچك هستند استفاده كنند.

معامله گراني كه براي اولين بار مي خواهند از سوآپ استفاده كنند بايد از افراد حرفه اي در اين زمينه كمك بگيرند تا دچار اشتباه نشوند.

معامله گران بايد به نرخ بهره مثبت و منفي دقت داشته باشند و براي دريافت سوآپ مثبت از ارزهايي استفاده كنند كه تقاضا براي آنها زياد مي باشد.

همچنين معامله گراني كه نمي خواهند سوآپ سه برابر پرداخت كنند بايد به سوآپ چهارشنبه شب دقت داشته باشند و در شب چهارشنبه معامله باز نداشته باشند.

 

جمع بندي
 

در اين مقاله از آموزش فاركس تلاش كرديم به ساده ترين روش ممكن مفهوم نرخ بهره و اختلاف نرخ بهره فاركس يا سوآپ در فاركس را به شما آموزش دهيم.

از آنجا كه نرخ بهره ميان كشورهاي مختلف متفاوت مي باشد سرمايه گذاران مي توانند زماني كه اختلاف آنها مثبت شد سود به دست آورند.

بنابراين همه سرمايه گذاران و معامله گران فعال در بازار فاركس بايد از ميزان اختلاف نرخ بهره در بازار فاركس اطلاع داشته باشند.

اگر مي خواهيد درك بهتري از مفهوم اختلاف نرخ بهره فاركس و سوآپ داشته باشيد بايد در معاملات خود آن را امتحان كنيد.

البته بايد دقت داشته باشيد كه شما هميشه نياز نيست سوآپ پرداخت كنيد و از آن اطلاع داشته باشيد.

اگر شما جزو معامله گراني هستيد كه معاملات كوتاه مدت روزانه انجام مي دهيد نيازي نيست از اختلاف نرخ بهره فاركس يا سوآپ اطلاع داشته باشيد.

اما اگر معاملات بلندمدت انجام مي دهيد بايد از اختلاف نرخ بهره فاركس  و سوآپ اطلاع داشته باشيد و مفهوم آن در بازار فاركس را درك كنيد.

اميدواريم اين مقاله از آموزش فاركس براي شما مفيد واقع شده باشد و با مفهوم اختلاف نرخ بهره فاركس آشنا شده باشيد.

 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۱۱:۲۵ ] [ Boursforexcom ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی